benefits-of-swimmingSimning är en sport som kan utföras individuellt eller i lag. Det kan utövas som en professionell sysselsättning eller en fritids-aktivitet då det är en bra tränings form. Sporten utförs oftast i en simbassäng, men det kan också göras i annat vatten som sjöar. I stort sett går simning ut på att röra i vattnet med olika kroppsrörelser. Kroppsrörelserna består av att armar och ben rör sig i takt för att man ska kunna ta sig fram. Beroende på vilken takt och taktik kroppsdelen använder finns det olika simsätt. Det finns ryggsim, bröstsim, crawl eller fri-sim och fjärilsim. De olika simsätten använder kroppsdelar som armar och ben olika mycket. Till exempel ryggsim går ut på att man simmar på ryggen, vilket skiljer sig från till bland annat bröstsim.

Eftersom simning är en sport som kan utföras av de flesta personer är det ett bra sätt att träna (som dessutom är skonsamt för lederna). Det kan bland annat utföras av gravida, överviktiga och barn samt bebisar. För personer med träningsskador och liknande är det också en bra träning för att hålla sig aktiv samt att snabba läkningsprocessen. Dessutom är det en sport som man kan utöva regelbundet utan att behöva riskera att få några skador. Utöver detta är det också en enkel sport som kan utföras i inomhus-bassänger eller naturliga vattensamlingar som hav och sjöar. Till skillnad från de traditionella träningssätten som fokuserar på endast vissa områden i kroppen fokuserar simning på alla kroppsdelar. Nästan alla muskler används vid simning, vilket gör det till en mer effektiv träning, jämfört med till exempel, armhävningar.

Simning har också visat sig ha hälsofödelar för lungorna, eftersom de blir bättre på att använda syret på ett effektivare sätt. Med andra ord hjälper simning kroppen att kunna hantera syre bättre. Som resultat av det sänker det dessutom blodtrycket. Andra fördelar med simning är att det är lugnande eftersom att vatten har en lugnande effekt för människan.